Dascălii cu adevărat înzestrați sunt cei care își aduc clasa la stadiul în care să poată spune: ”Fie că sunt de față ori nu, clasa își continuă activitatea. Grupul și-a cîștigat independența”.                             Maria Montessori

Orientarea

Orientarea constă în ceea ce face cadrul didactic pentru ca elevii să se cunoască, să se familiarizeze unii cu alții, să aibă încredere unii în alții, să discute principalele așteptări pe care le au.

Stabilirea normelor

Stabilirea normelor reprezintă o problemă a responsabilității grupului (pot participa toți membrii clasei), a capacității de reacție la ceilalți (elevii ascultă cu atenție ce spun colegii lor și răspund), a cooperării (elevii sunt de acord să coopereze cu ceilalți, mai mult decît să fie în competiție), a luării deciziilor prin consens (deciziile de grup sunt cele pe care le susțin toți membrii grupului), a rezolvării de probleme (membrii grupului se confruntă cu problemele care apar și sunt pregătiți să facă față).

Rezolvarea conflictelor

Conflictele fac parte din viața noastră, sunt firești; apar conflicte între elevi și profesori, între copii și părinți, iar elevii petrec mai mult timp urmărind modul în care ceilalți își exercită puterea asupra lor. Elevii testează limitele, chiar dacă inițial s-au stabilit anumite înțelegeri, acorduri între ei și cadrele didactice.

Productivitatea

Apare o identitate a grupului și se lucrează în cooperare. În acest stadiu, coeziunea întregii clase, ca și a grupelor mici, este puternică.

Apar uneori conflice, dar elevii sunt conștienți de proces și pot depăși situațiile conflictuale, continuîndu-și activitatea.

Destrămarea

Elevii se mută de la o grupă la alta; o asemenea situație poate produce disconfort pentru anumiți elevi, deoarece trebuie să se reacomodeze la alți coechipieri.

Profesorul îi poate ajuta pe copii să conștientizeze că parteneriatul cu alți colegi poate oferi șanse noi de împrăștiere a unor experiențe eficiente de învățare.

Advertisements