Daca aveti nevoie de alte probe de dezvoltare a proceselor cognitive la copii de virsta prescolara, scieti-mi comentariu.

Planul de studiere a maturitatii scolare

    Testele urmatoare au ca scop de a determina gradul de maturitate a copiilor. Se poate de realizat cu copii de 6-7 ani. Rezultatele se vor introduce intr-un tabel. Testarea se va realiza in conditii obisnuite si nu necesita o pregatire speciala din partea pedagogului sau invatatorului.

Testul nr. 1 «Linii incilcite»

Obiectiv : Evaluarea gradului de concentrare a atentiei.

Etapa I

Materiale: O imagine a trei bobine de diferite culori. De la fiecare bobina ata se intinde spre trei ace.

Desfasurare: Copilului  i se propune insarcinarea cu urmatoarea instructie:  «Priviti atent desenul. El contine trei bobine de diferite culori. De la fiecare bobina ata se intinde spre ac, fiind incilcita. Sarcinata este sa gasesti cu ochii, fara a te folosi de creion sau mina, acul bobinei corespunzatoare si sa-l vopsesti in culoarea ei. Vei incepe sa lucrezi la semnalul meu. Stradui-te sa lucrezi repede si corect.» Timpul indeplinirii lucrului nu e limitat.

Notarea rezulatatelor: 1. Lucrul copilului se apreciaza in limita de la 0 pina la 3 puncte:

– 0 puncte – toate liniile sunt gresite;

– 1 punct – este notata corect o linie;

– 2 puncte – sunt notate corect 2 linii

– 3 puncte – sunt notate corect toate 3 linii.

Barem:

1. Nivelul inferior – 0 puncte. Indica lapsusurile in concentrarea si stabilitatea atentiei, neintelegera instructiiunii adultului.

2. Nivelul mediu – 1-2 puncte. Indica intelegerea de catre copil a instructiunii adultului, insa atentia nu este stabila si el nu e in stare sa se concentreze.

3. Nivelul superior – 3 puncte. Indica capacitatea copilului de a se concentra, lipsa abaterilor de la instructiune.

Etapa II

Materiale: O imagine, intr-o parte sunt scrise intr-un rind un sir de cifre iar in cealalta parte un sir de litere. Fiecare cifra este unita cu o litera ptrintr-un fir de ata incilcit.

Desfasurarea: «Priveste atent desenul. El reprezinta niste linii incilcite. Fiecare linie e notata printr-o cifra. Sarcina e sa urmaresti linia cu ochii de la inceput pina la sfirsit si in punctul de unde se termina linia sa numesti litera corespunzatoare. Vei incepe sa lucrezi la semnalul meu. Stradui-te sa lucrezi operativ si corect.» Timpul de lucru nu se limiteaza.

Notarea rezultatelor:

Lucrul copilului se apreciaza in limitele de la 0 pina la 3 puncte:

–          0 puncte – toate liniile sunt notate gresit;

–          1 punct – sunt noatate corect 1-3 linii;

–          2 puncte – sunt notate corect 4-7 linii;

–          3 puncte – sunt notate corect 8-10 linii.

Barem:

1. Nivelul inferior: 0-1 puncte. Indica absenta concentrarii si stabilitatii atentiei, neintelegerea instructiunii adultului.

2.Nivelul mediu : 2 puncte. Indica intelegerea instructiunii adultului de catre copil, insa atentia lui nu este stabila, tinde sa se foloseasca de mijloace auxiliare in timpul urmarii liniilor.

3.Nivelul superior: 3 puncte. Indica capacitatea copilului de a se concentra, prezenta unor greseli neesentiale ce tin de particularitatile de virsta ale stabilitatii atentiei.

Testul nr. 2 «Ce lipseste?»

Obiectiv: Evaluarea concentrarii atentiei si a spiritului de observatie.

Materiale: Un desen cu mai multe imagini ce au lipsa unele detalii.

Desfasurare: Copilul este solicitat sa observe atent fiecare imagine de pe desen si sa numeasca detaliul care lipseste. In cazul cind copilul nu poate sa raspunda, adultul il ajuta. Dupa trei nereusite testul se intrerupe.

Barem: Pentru fiecare raspuns corect copilului i se acorda cite un punct. Este considerat nivelul superior de concentrare a atentiei si spirit de observatie la copilul care a descoperit toate detaliile ce lipseau.

Testul nr. 3 «Scrie structura sonora a cuvintului»

Obiectiv: Evaluare perceptiei structurii sonore.

Desfasurarea: Propunem copilului sa scrie citeva cuvinte nu cu litere ci cu cerculete. El va desena atitea cerculete cite sunete va avea cuvintul. De exemplu, cuvintul «masa» trebuie sa fie redat prin patru cerculete. Se dicteaza cuvintul, iar copilul il scrie pe o foaie prin cerculete.

Variante de cuvinte: toc, ac, covor, mar, floare, autobus.

Barem:

1. Nivelul inferior – copilul va scrie 3 cuvinte din 7;

2. Nivelul mediu – copilul ca scrie 4 sau 5 din 7;

3. Nivelul superior – copilul va scrie toate 7 cuvinte.

Testul nr. 4 «Deductia»

 

Obiectiv: Aprecierea integritatii perceptiei.

Desfasurarea: Copilului i se demonstreaza numai anumite detalii ale unei imagini, iar el trebuie sa deduca ce obiect reprezinta imaginea data, sa restabileasca integritatea ei. La inceput se demonstreaza copilului primul fragment, celelalte se acopera. In baza acestui fragment el este solicitat sa determine in componenta carei imagini intra detaliul sesizat. Pentru rezolvarea probei se dau 10 secunde. Daca copilul n-a reusit sa raspunda, lui i se propune urmatorul fragment. Astfel, in ordine consecutiva i se propun toate fragmentele pina cind copilul deduce ce este reprezentat pe imagine.

Barem: Pentru apreciere se ia in consideratie timpul consumat in intregime si numarul de fragmente. Copii de 6-7 ani reusesc sa rezolve in 20 sec. incepind cu fragmentul al doilea.

Testul nr. 5 «Memoreaza si reproduce»

Obiectiv: Evaluarea memoriei vizuale.

Materiale: 7 reprezentari de obiecte cunoscute: rochita, blugi, minge, divan, scaun, fular.

Desfasurare: Imaginile sunt prezentate timp de 30 sec. , dupa care copilul trebuie sa le identifice. Nu se fixeaza un termen exact pentru raspuns.

Barem:

1. Nivelul inferior – a numit 3 obiecte din 7;

2. Nivelul mediu – a numit 5 obiecte din 7;

3. Nivelul superior – copulul a numit 6 sau toate obiectele.

Testul nr. 6 «Imaginatia nonverbala»

 Obiectiv: Evaluarea fanteziei nonverbale.

Desfasurare: Propunem o coala de hirtie  si creioane colorate. Copilul trebuie sa deseneze un oarecare obiect. Pentru aceasta se acorda 5 minute.

Notarea rezultatelor:

1. Promptitudinea imaginatiei este apreciata cu 3 puncte, in cazul cind copilul inventeaza subiectul povestirii in termenul indicat.

2.Chipurile imaginate vor fi considerate originale in cazul in care copilul va inventa ceva, ce el n-a vazut si n-a auzit anterior. Pentru originalitate se acorda 3 puncte.

3. Profunzimea si detalizarea chipurilor se apreciaza in baza numarului suficient de mare a diverselor obiecte, situatii, caracteristici. Se acorda de la 0 la 3 puncte.

4. Emotivitatea chipurilor imaginate este apreciata in dependenta de pasiunea cu care copilul deseneaza. Pentru aceasta se acorda 1 punct

Numarul maxim de puncte pe care il poate avea copilul in urma acestui test este de 10 puncte.

Barem:

1. Nivelul inferior – copilul a acumulat 4 puncte din numarul maxim;

2.Nivelul mediu – copilul a acumulat 7 puncte din numarul maximal;

3. Nivelul superior – copilul a acumulat 10 puncte.

Testul nr. 7 «Identificarea surplusului»

Obiectiv: Evaluarea operatiilor gindirii.

Materiale: 5 seturi de fise, fiecare continind cite 4 imagini dintre care una e de prisos.

Desfasurarea: Pentru antrenamentul copilului i se propune primul set de fise, pe care este imaginea cu patru obiecte. Unul din cele patru obiecte este de prisos. Copilul trebuie sa identifice obiectul, iar pe celelalte sa le numeasca cu o notiune integratoare. In continuare propunem pe rind  celelalte patru seturi de fise.

Barem: Daca copilul a descoperit obiecte de prisos de pe toate seturile de fise, denumindu-le cu  un cuvint generalizator, atunci el dispune de un nivel superior de gindire intuitiv-plastica.

Testul nr. 8 «Intelegerea sensului»

Obiectivul: Evaluarea gindirii verbal-logice.

Materiale: Un set de intrebari la care copilul trebuie sa raspunda.

Desfasurare:

1. Care animal este mai mare: calul sau ciinele?

2. Cerul e albastru, iar iarba e …………..?

4. Dimineata servim ceai, iar seara …………………?

4. Ziua e lumina, iar noaptea …………………?

5. Caisele, visinele, merele, gutuile – ce sunt?

6. De ce se lasa bariera la caile ferate, inainte de a sosi trenul?

7. Chisinau, Balti, Tighina, Bucuresti, ce sunt?

8. O vacuta mica o numim vitelus, dar un cinisor mic?

9. Cu ce se aseamana mai mult ciinele cu o pisica sau cu o gaina? Prin ce se aseamana?

10. La ce-i foloseste automobilului frina?

11. Prin ce se aseamana pisica cu veverita?

13. Prin ce se deosebeste cuiul de surub?

14. Fotbal, sarituri in inaltime, hochei, tenis ce sunt?

15. Ce mijloace de trasnport cunosti?

16.Prin ce se deosebeste un om batrin de unul tinar?

17.De ce oamenii se ocupa cu sportul?

18. De ce consideram ca nu este bine cind cineva nu vrea sa munceasca?

19. Cit e ora?

20. De ce este obligatoriu sa aplicam pe plic timbrul?

Barem: Nivelul superior de gindire veral-logica este considerat cind copilul a raspuns corect la 15-16 intrebati.

Advertisements