Temele pentru acasa reprezinta o veriga importanta in procesul instructiv educativ, momentul in care se consolideaza cunostintele, se clarifica unele aspecte care nu au fost pe deplin intelese. Copilul are posibilitatea sa lucreze singur, sa arate ce poate, sa ia hotarari, sa gaseasca solutii, sa dovedeasca ca este responsabil. Comunicarea si implicarea familiei in activitatile acestuia ii sporesc sansele de a avea reusite scolare mai bune. Desi pare o activitate relativ simpla, nu toti copiii se pot descurca fara ajutor la pregatirea temelor pentru acasa. Unii copii au nevoie de indrumari in organizarea eficienta a timpului sau corectarea temelor. O relatie stransa intre elev, invatator si parintii il poate determina pe acesta sa obtina rezultate excelente.

Parintele trebuie sa-l obisnuiasca pe copil sa isi faca temele la o anumita ora. Este esential sa il lase sa se odihneasca dupa ce vine de la scoala, insa sa fie ferm atunci cand vine ora pe care au programat-o impreuna pentru teme.

Trebuie sa aiba grija sa nu-i lipseasca niciun instrument. Odata incepute temele nu este bine sa isi intrerupa activitatea ca sa caute o radiera de sters sau un creion. Ar fi bine sa pregateasca impreuna, inainte de a incepe, tot ce ii trebuie in functie de materiile pentru care se pregateste, la fel mediul si locul trebuie sa fie potrivit, linistit si ferit de zgomot sau lucruri care ii pot distrage atentia, sa evite bucataria sau camera in care se reuneste de obicei familia. Ideal ar fi sa aleaga un spatiu bine-delimitat pentru activitatile copilului.

In timpul temelor parintii trebuie sa incerce sa-i supravegheze. Nu trebuie sa stea langa el la fiecare cuvant, dar este important ca atunci cand nu intelege ceva sa fii acolo sa incerce impreuna sa elucideze situatia. La fel parintele ar putea oferi copilului si exmple practice. De exemplu, sa merga impreuna la biblioteca pentru a gasi resursele necesare rezolvarii sarcinilor pentru acasa. Sa transforme cautatul printre carti intr-un moment distractiv, de genul : „Cine gaseste mai repede….”, „Cine strange cele mai multe informatii…”. Iar daca parintele vrea sa puna in practica notiunile invatate anterior la scoala, ar putea face o vizita la gradina zoologica. Acolo va avea ocazia sa observe animalele intr-un cadru apropiat de mediul lor natural. Este important ca, prin toate aceste activitati, sa incurajeze placerea pentru invatare si simtul responsabilitatii.

Ca si in privinta altor activitati, cum ar fi cititul sau scrisul, copilul va analiza si va prelua comportamentul parintelui. Acesta va fi mult mai predispus pentru lectura, pentru rezolvarea temelor, daca va vedea ca si parintele lui citeste, scrie si esti pasionat de ceea ce face la serviciu.

Parintele trebuie sa observe si sa afle ce tip de invatare i se potriveste cel mai bine. Ii va fi mult mai usor sa il ajute. De exemplu, sunt copii carora le place sa invete singuri, pe cand altii se descurca mai bine in prezenta parintelui, a unui coleg de clasa sau a fratelui. Este totusi indicat ca acesta sa se obisnuiasca sa invete singur. Daca copilul retine mai usor prin intermediul mijloacelor vizuale, atunci trebuie sa se foloseasca de desene, schite, carti ilustrate. Sunt persoane carora le vine mult mai usor sa invete cu ajutorul sunetelor. Materialele auditive, gen casete cu inregistrari, sau chiar parintele citindu-i instructiuni ii vor fi de folos. Unii copii retin mult mai usor daca au ocazia de a pune mina pe diverse materiale de invatare si de a le misca dupa bunul plac. Binecunoscutele betisoare, fructe sau orice alte articole pe placul copilului il pot ajuta pe acesta in diverse operatii matematice.

Parintele trebuie sa incearce sa isi faca timp pentru a se implica in activitatile copilului sau. Il poate mobiliza mai usor daca merge, de exemplu, impreuna la biblioteca. Il poate intreaba cum si-a petrecut ziua la scoala, iar daca refuza sa raspunda, sa incearce o alta abordare. Sa-l roage sa citeasca o compunere sau sa ii povestesca despre un experiment pe care l-a desfasurat impreuna cu colegii si invatatoarea.

Deseori, copiii sunt dezordonati si nu reusesc sa-si organizeze timpul si, implicit, sa nu isi termine temele la timp. Parintele ar putea hotari impreuna de cat timp are nevoie pentru a-si face temele si sa-i acorde pauzele de care are nevoie.

Parerea parinilor conteaza foarte mult pentru copil, iar faptul ca il incurajeaza, il va motiva pentru obtinerea unor rezultate bune. Parintele trebuie sa-l laude si sa-i arate unde a lucrat bine, dar sa incerce sa ii si aduca, daca este nevoie, critici constructive. Daca observa ca nu si-a rezolvat temele satisfacator, nu il descurajeaza printr-o atitudine negativa ci ii explica unde a gresit si il incurajeaza atunci cand isi reface tema.

Advertisements